Adoptera, konstigt?

"men varför adoptera, alla vill väll ha egna barn?" 

Inget just nu gör mig så irriterad som just nämnda citat. Anledningen till varför det stör mig så?
jo det ska jag bäretta.  Jag är visserligen bara 20 år, men under de få år som jag har haft tankar om och kring barn, så har jag alltid känt att jag vill adoptera. Ryssland har alltid legat mig varmt om hjärtat där          (kan ju bero på att fler och fler barn hamnar på barnhem) Men i alla fall, när man säger det till en person, så får man typ alltid höra "men du är så ung, du hinner ändra dig" eller "varför adoptera, alla vill väll ha egna barn" eller något i stil med "adoptioner är till för dom som inte kan få barn" eller " men vad säger din kille då, han vill väll ha egna så att säga" Och jag blir bara mer och mer irriterad.
Varför förutsätter nästan alla människor att man vill skaffa barn "på den vanliga vägen" och sedan ser det som konstigt att en människa vill adoptera? Mitt hjärta har alltid ömat för den tanken och tanken på alla dessa barn i världen som lider, och fler blir dom. Är det då så konstigt att jag har den tanken att jag hällre vill ta hand om ett barn än att sätta nya till världen (när jag tydligt känner att det är det jag vill)


Jag skulle aldrig komma på tanken med att säga till en gravid människa, varför adopterar du inte i stället?

Så varför måste då folk säga, varför vill du inte ha barn på den naturliga vägen?

va! menar dom då att det är onaturligt att ta hand om ett barn som inte har somma lycka som alla andra?

Värst är det, att få höra av en vän/släkting, att man ändå borde skaffa "egna barn"
Är det värkligen konstigt att vilja adoptera?

*funderar*  Nej jag tar nog och går en promenad nu, låter känslorna få lite frisk luft.

En hyllning till alla kvinnor (och män) som adopterar och en hyllning till alla kvinnor som bär ett barn i nio månader.

/ Maria-magdalena



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback